Gdzie najlepiej umyć auto?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, porozmawiajmy najpierw chwilę na temat lakieru.

Powłoka lakiernicza naszych samochodów składa się najczęściej z dwóch warstw: podkładu, którym pokrywa się gołą blachę, a następnie kładzie się na to „bazę” – czyli kolor oraz lakier bezbarwny, nadający nadwoziu połysk. Łącznie całość ma od ok. 80 do 150-170 μm grubości w zależności od producenta (przy czym auta azjatyckie zwykle miewają cieńszą powłokę od europejskich).

Jak zatem utrzymać lakier w dobrym i błyszczącym stanie? Podstawą jest dokładne mycie samochodu, które zalecamy co najmniej raz w miesiącu.

Myjnia bezdotykowa

Jej największą zaletą jest możliwość szybkiego umycia samochodu, bez obawy o zarysowanie karoserii, ponieważ z nadwoziem styka się tu tylko strumień wody. Szczotki z aktywną pianą są dostępne na niektórych myjniach jako opcja dodatkowa. Oprócz tego możemy sami dostosować „intensywność” czy długość mycia w zależności od stopnia zabrudzenia pojazdu, który możemy ocenić w każdej chwili. 

Wadą myjni bezdotykowej jest niedokładność. Niekiedy znajdzie się zaschnięta warstwa zanieczyszczeń, której nie usuniemy bez użycia szczotki lub gąbki. Po umyciu samochodu lakier błyszczy, ale wykonując test białej rękawiczki przekonamy się, że jest na nim jeszcze sporo brudu. Poza tym istnieje też ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej samochodu poprzez nieumiejętne posługiwanie się lancą. Woda pod wysokim ciśnieniem może być też groźna dla samochodów powtórnie lakierowanych, gdzie łatwiej o łuszczenie się i odpadanie farby.

Myjnia automatyczna

Najwygodniejszym sposobem na umycie auta są myjnie automatyczne. Zamykamy szyby, składane lusterka, odkręcamy anteny, odczepiamy tylną wycieraczkę (czasem trzeba), wpisujemy kod i oglądamy jak automat pozbywa się z brudu. Bardziej zaawansowane programy oferują dwukrotne mycie i suszenie nadwozia, woskowanie lakieru, a nawet płukanie podwozia. Osobne, koliste szczotki czyszczą felgi lub kołpaki.

Trzeba pamiętać jednak, że chociaż coraz więcej firm stosuje do produkcji szczotek delikatne materiały, a podczas mycia są one cały czas pryskane wodą, to ciągle myjnia automatyczna jest najbardziej inwazyjną techniką czyszczenia samochodu. Potężne szczotki oddziałują na lakier z dużą siłą, dlatego jeśli nabiorą piasku, uderzają nim w całe nadwozie. Nie zawsze jest ona też dokładna. Chociaż automat skrupulatnie polewa wodą całe auto, szczotki nie są w stanie dotrzeć do wielu zakamarków, w których szczególnie zimą zbiera się najwięcej zanieczyszczeń. Dlatego umyte koła, błotniki i drzwi najczęściej kontrastują z nieumytymi od spodu zderzakami, progami i pełnymi błota nadkolami.

Która opcja z tych dwóch będzie lepsza? Według nas myjnia bezdotykowa, ALE! Istnieje przecież jeszcze jeden sposób na wyczyszczenie auta, a jest nim mycie ręczne. O tym jednak opowiemy więcej w jednym z kolejnych wpisów.

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!