Xenony czy LEDy?

Xenony czy LED-y – co wybrać?

Rozwój technologiczny w motoryzacji powoduje nieustannie zmieniające się trendy. Tradycyjne reflektory na przykład, otrzymały alternatywę w postaci świateł ksenonowych lub ledowych. Jakie są więc zalety i wady tych rozwiązań i na które najlepiej się zdecydować?

Jak działa i jakie ma zalety oświetlenie typu Xenon?

Lampy ksenonowe nie są nowinką na rynku. To rozwiązanie, w przeciwieństwie do swojego halogenowego odpowiednika pozwala dużo lepiej oświetlić drogę. Żarówki ksenonowe wypełnione są gazami szlachetnymi, a światło jest emitowane przez łuk elektryczny, znajdujący się pomiędzy dwiema elektrodami. Ksenony emitują mocne, białe światło, którego moc jest dużo większa niż moc światła emitowanego przez reflektory ledowe. Barwa tego światła do złudzenia przypomina światło dzienne, dzięki czemu jest przyjemne dla oka kierowcy oraz nie oślepia innych użytkowników ruchu drogowego, a do tego zapewnia idealną widoczność w czasie jazdy nocą oraz w ciężkich warunkach pogodowych. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest to kosztowne rozwiązanie, które może zaboleć szczególnie w razie konieczności wymieniany ksenonów na nowe.

Plusy i minusy oświetlenia typu LED

Żarówka LED jest półprzewodnikiem, który daje strumień światła o ustalonej długości fal, a odpowiednie ustawienie diod pozwala na jednoczesne oświetlenie drogi oraz pobocza. LED-y spotkamy w autach starszych, jak i nowszych. Ich niewątpliwą zaletą jest konstrukcja, dzięki której wygląd reflektorów może odbiegać od klasycznego, co daje duże pole manewru dla ich projektantów oraz osób dbających o nietuzinkowy design swojego auta. Do zalet reflektorów ledowych można zaliczyć ich trwałość. Według szacunków specjalistów, światła o najdłuższej żywotności mogą przetrwać mniej więcej tyle, ile wynosi czas eksploatacji auta. Warto również wspomnieć o najnowocześniejszych ledach, których innowacyjne diody potrafią adaptować się do warunków panujących na drodze. Najczęściej spotykaną wadą reflektorów LED jest przegrzewanie się diod z tyłu oprawy, co może skutkować problematyczną i kosztowną wymianą. Ze względu na ich konstrukcję, kiedy zostanie uszkodzona jedna dioda, należy wymienić już całą lampę.

Co jest lepsze – LED-y czy ksenony?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Najwyższą jakość światła zapewniają lampy ksenonowe, z kolei ledy dają ogromne możliwości sterowania oświetleniem oraz dostosowania go do aktualnych warunków na drodze. Najważniejsza zatem będzie konkretna konstrukcja i dobrze skonstruowany reflektor, który pozwoli na najwyższą wydajność danego rozwiązania. Prawda jest taka, że dobrej jakości halogen w odpowiedniej obudowie będzie świecił lepiej niż kiepski LED czy ksenon.

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!