Powtórka z geometrii kół

Skąd ta zbieżność?

Młodzi kierowcy mogą nie do końca rozumieć o co chodzi w geometrii, czy zbieżności kół, dlatego wyjaśniamy:

  • zbieżność to uzyskanie takiej wartości położenia kół danej osi względem siebie (od góry), aby mieściły się w przedziale wyznaczonym przez producenta.
  • geometria oznacza zespół parametrów, opisujących prawidłowe ustawienie kół w samochodzie. Podczas całego okresu użytkowania musi być utrzymywana w wyznaczonych przez wytwórcę wartościach.

Tak brzmi “podręcznikowy” opis. Natomiast po ludzku, chodzi o to, że koła samochodowe (przynajmniej w większości) na jednej osi nigdy nie są położone idealnie równolegle wobec siebie, ale skierowane pod niedużym kątem do wewnątrz lub na zewnątrz. To konieczność, wynikająca z kompromisu pomiędzy stabilnością przy jeździe na wprost, przyczepnością w zakrętach oraz zużyciem opon jak i paliwa. Wtedy mówimy o zbieżności.

Możemy wyróżnić jej 3 rodzaje.
Pierwszy to ustawienie zerowe, czyli takie, w którym koła znajdują się równolegle do siebie. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa i opon, ale negatywnie wpływa na pewność prowadzenia i manewrowość.

Ustawienie rozbieżne występuje wtedy, gdy koła są pochylone względem siebie na zewnątrz. Auto zyskuje na stabilności przy pokonywaniu zakrętów kosztem większego zużycia paliwa i opon.

Ustawienie zbieżne – koła tej samej osi skierowane są lekko do środka, co powoduje obniżenie komfortu jazdy, zwiększenie zużycia i gorsze zachowanie w zakrętach, przy jednoczesnym łatwiejszym prowadzeniu auta.

Zbieżność może zostać ustawiona w różny sposób na przedniej jak i tylnej osi. Opiera się to na kompromisie pomiędzy różnymi parametrami w celu uzyskania wymaganych efektów.

Wracając do geometrii – zbieżność jest jedną z jej części składowych. Innymi parametrami mającymi wpływ na geometrię są np. kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, kąt pochylenia osi zwrotnicy, czy promień zataczania. Brzmi skomplikowanie? Dlatego warto zadbać o to, aby geometria w Twoim samochodzie była prawidłowa. W przeciwnym wypadku możesz spodziewać się skutków takich jak opór na kierownicy podczas pokonywania zakrętów, przyśpieszone ścieranie opon, piszczenie opon przy skręcaniu, stuki w zawieszeniu, opóźniona reakcja auta na skręcanie, luzy na kierownicy i zwiększone spalanie.

Geometria niestety nigdy nie jest ustawiona prawidłowo raz na zawsze. Winę za to ponoszą drogi kiepskiej jakości, pełne dziur, studzienek i kolein. Geometria zmieni się także w momencie, gdy dokonujesz wymiany części układu jezdnego.

W związku z tym warto po takiej wymianie skontrolować zbieżność oraz w ogóle robić to regularnie. Na szczęście taka operacja nie wydrenuje Twojego portfela, a na dłuższą metę poprawi bezpieczeństwo oraz ekonomię jazdy. 

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!