Diesel czy benzyna?

Czy to już pora, aby zwiastować koniec ery jednostek korzystających z oleju napędowego? Ekologiczne restrykcje i normy spalania stają się coraz ostrzejsze, a sami producenci odchodzą od produkcji silników wysokoprężnych na rzecz benzyniaków, hybryd i elektryków.

Jeszcze kilka lat temu nasze przyjemnie terkoczące diesle zużywały o wiele mniej paliwa niż ich benzynowi bracia. A jak jest teraz? Różnice nie są już tak duże jak dawniej, a najbardziej widać je podczas dynamicznej jazdy. Faktem pozostaje jednak to, że skład chemiczny diesla jest bogatszy w węglowodory, a co za tym idzie o wiele wydajniejszy od Pb. Przekłada się to na rzadsze tankowanie oraz oszczędność w cenie samego paliwa. 

Pojawia się jednak powracający problem zanieczyszczeń. Więcej węglowodorów to więcej spalin. Pomijając fakt, że “starszym” (realnie nawet kilkuletnim) dieslem nie wjedziemy już do wielu europejskich miast, naprawa takich jednostek często może być całkowicie nieopłacalna. Wizyta z silnikiem typu Common Rail u mechanika, czy wymiana części w jakie jest wyposażony (np. wtryskiwacze piezoelektryczne) oraz rachunek jaki dostaniemy za taką naprawę/wymianę może nieźle zawrócić w głowie. Silniki diesla wymagają dodatkowych rozwiązań ograniczających uwalnianie szkodliwych gazów do atmosfery, które negatywnie wpływają na trwałość osprzętu silnika.

No to może stara dobra benzynka? Główną zaletą tych silników jest przede wszystkich cichsza praca oraz większa elastyczność na wyższych obrotach (nie próbujcie rozkręcić diesla powyżej 5 tysięcy RPM). A co z kosztami paliwa? Cenniki sa stacjach benzynowych nie zachwycają, ale nowe samochody napędzane Pb potrafią być niezwykle oszczędne jeśli chodzi o spalanie. Jeżeli jesteście w stanie poświęcić moc w zamian za niską pojemność silnika, to otwiera się przed Wami cały wachlarz oszczędności. Pozostają także silniki hybrydowe, które potrafią działać cuda w kwestii ilości spalonych litrów na 100 km. 

Jakie auto w takim razie wybrać? Wszystko zależy od tego jak jeździcie, w jakim celu oraz czy często zmieniacie samochody. Dla osoby, która potrzebuje pojazdu do pracy i pokonywania dużych dystansów, wciąż najlepszy będzie diesel. 

Jeżeli szukasz samochodu do jazdy miejskiej i tak naprawdę nie będziesz chcieć go zmieniać w najbliższej przyszłości, postaw na benzynę. W tym wypadku nawet kilkuletnie już modele spełniają najwyższe normy spalania EURO, dlatego jeszcze będą Wam służyć przez wiele lat. 

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!