Jak często wymieniać płyny w samochodzie?

Spotyka się dwóch kumpli i jeden zagaduje drugiego: 

– Jak często wymieniasz olej?

– Tak średnio co dwa-trzy lata.

– Serio? To co ty masz?

– Smażalnie frytek w Mielnie…

Skoro wstęp rodem z najlepszych odcinków Familiady mamy już za sobą, zabieramy się mocno do sprawdzenia tematu, na który, wydawać by się mogło, większość z nas ma wystarczającą wiedzę. Ale czy aby na pewno?

Olej silnikowy. 

Tutaj wiedza przeciętnego użytkownika jest największa, i naprawde rzadko zdarza się, by pomijać go świadomie. Skoro jednak artykuł ten ma stanowić swoiste kompendium wiedzy, zajmijmy się również i nim. W zależności od użytkowania, olej silnikowy powinniśmy wymieniać co 10-15 tys km, jeśli poruszamy się głównie po krótkich odcinkach, w przypadku używania samochodu na dłuższych odcinkach, będzie to zakres 15-20 tys km. Pod uwagę warto brać również inny parametr, czyli czas, i jeśli nie przekraczamy rocznie 10 tys km, wymieniać go powinniśmy co roku. 

Olej do ręcznej skrzyni biegów. 

Choć nie zużywa się tak szybko jak silnikowy, a część producentów nie zaleca w ogóle jego wymiany, warto jednak to robić, przynajmniej co 8 lat bądź co 100 tys km. 

Uzupełnianie. Niewiele skrzyń ma bagnet, którym możemy zmierzyć stan oleju, zazwyczaj posiadają one otwór inspekcyjny, za pomocą którego możemy również uzupełnić preparat. Potrzebny będzie do tego jednak specjalny aplikator do uzupełniania oleju bądź butelka z odpowiednim wężykiem, gdyż jest on bardzo często położony w trudniej dostępnym miejscu. 

Mieszanie. Dopuszczalne jest mieszanie olejów do skrzyni biegów różnych producentów, jednakże należy zachowywać ten sam indeks lepkości oraz klasę jakości, jak we wcześniej użytym.

Olej do napędu Haldex.

▪ Wymiana. Powinna odbywać się co 30 tys km, a w zależności od modelu, co 60-100 tys km wymienia się również filtr oleju. 

Uzupełnianie. Olej w układzie nie ulega spaleniu, więc nie powinien znikać, co nie znaczy, że nie należy kontrolować jego stanu. Zejście poniżej korka inspekcyjnego jest sygnałem do konieczności zarówno uzupełnienia, jak również zlokalizowania źródła potencjalnego wycieku. 

Olej do skrzyni DSG. 

Oleje te powinniśmy wymieniać średnio co 60 tys. km, chyba, że mocno przeciążamy nasz samochód, czy to jazdą z przyczepką, czy częstym użytkowaniem w licznych odcinkach górskich, wtedy okres ten należy skrócić niemalże dwukrotnie.

Oleje do skrzyń dwusprzęgłowych produkuje wiele firm, dlatego nie ma konieczności udawania się z taką wizytą do ASO. 

Płyn hamulcowy.

Obniżanie się jego poziomu wraz ze zużywaniem się klocków hamulcowych jest zjawiskiem całkowicie normalnym, i nie należy się zbytnio przejmować. Problem jest wtedy, gdy jego stan znacząco się obniża na przestrzeni kilku tygodni, wtedy oprócz uzupełnienia, należy zlokalizować wyciek. Wymiana jest konieczna, gdy zawartość wody osiągnie wartość 3% na odczycie z testera, bądź jeśli takowego nie posiadamy, co 4 lata. 

Płyn do chłodnicy.

Generacja oraz skład dostosowane są do typu chłodnicy oraz rodzaju silnika. Poza odprowadzaniem ciepła płyn powinien zabezpieczać przed korozją. W przypadku aut starszych, powinien być wymieniany co dwa lata, w przypadku samochodów młodszych co cztery. Nie powinno się mieszać różnego rodzajów płynów, ponieważ osłabia to ich właściwości antykorozyjne.

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!