Już nie zapomnisz o wymianach!

O tym trzeba pamiętać!

Samochód wymaga wielowymiarowej opieki. W zamian odwdzięczy się długimi latami bezproblemowej jazdy. Jedną z najlepszych metod na osiągnięcie tego jest regularna wymiana płynów oraz najważniejszych, zużywających się części.

Poniżej przygotowaliśmy naszą listę, z propozycją interwałów wymiany, dzięki której możesz stworzyć swój własny serwisowy kalendarz.

Raz na rok lub co 10-15 tyś. kilometrów

Olej silnikowy oraz filtr oleju

Znacie powiedzenie “kto nie smaruje, ten nie jedzie”? W tym wypadku w 100% pokrywa się z prawdą i nie ma negatywnego wydźwięku. Olej służy do smarowania części ruchomych silnika, minimalizując tarcie między nimi. W związku z tym chroni też przed korozją i wpływa na chłodzenie. Silnik podczas pracy “oddaje” trochę paliwa i zanieczyszczeń do oleju, obniżając jego skuteczność. Dodatkowo mieszanka chemiczna oleju z czasem zużywa się i zwyczajnie starzeje tracąc swoje właściwości. Regularna wymiana oleju jest chyba jedną z podstawowych czynności, o których trzeba pamiętać podczas eksploatacji samochodu.

Jeżeli jeździsz głównie w mieście, a co za tym idzie samochód narażony jest na częsty rozruch i krótkie odcinki lub masz auto z instalacją LPG, zalecamy wymianę co 10 tyś. km. W rzadziej używanych samochodach wymiana wystarczy raz do roku. 

Filtr paliwa

Jego zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które trafiają z baku. O wymianie tego filtra powinni pamiętać szczególnie właściciele samochodów z silnikiem diesla. Ze względu na swoją konstrukcję, ten typ aut jest bardziej narażony na awarie spowodowane zanieczyszczeniami paliwa.

W autach z silnikiem wysokoprężnym wymiany najlepiej dokonywać przed każdą zimą. W samochodach benzynowych co dwa lata, a z LPG co 10-20 tyś. km.

Filtr kabinowy

Zbiera kurz, zanieczyszczenia i sadzę, które mogą dostawać się wnętrza samochodu. Najlepiej jest wymieniać go przy czyszczeniu klimatyzacji lub przynajmniej raz w roku.

Raz na dwa lata lub co 30 tyś. kilometrów

Tarcze i klocki hamulcowe

Te elementy odpowiadają za bezpieczeństwo nasze jak i innych kierowców, dlatego szczególnie należy o nich pamiętać. Warto wiedzieć, że nie zawsze wytrzymują określony przez producenta okres.

Klocki hamulcowe najlepiej kontrolować i wymieniać częściej niż tarcze – mniej więcej co 2 lata. O konieczności wymiany mogą nas poinformować czujniki lub pisk przy hamowaniu. Na klockach są też oznaczenia, które podobnie jak w przypadku opon, wskazują stopień zużycia.

Jeśli będziemy w porę wymieniać klocki, pozytywnie wpłynie to na trwałość tarczy. Ta część układu hamulcowego również powinna być regularnie kontrolowana i wymieniana. Tarcze wytrzymują zwykle 2-3 wymiany klocków.

Świece zapłonowe

Stan świec i kabli dobrze jest sprawdzić przy okazji przeglądu. Natomiast wybierając termin wymiany najlepiej trzymać się zaleceń producenta (oczywiście jeśli nie ma usterek). 

Zwykle wymiana sugerowana jest po przejechaniu ok. 30 tys. kilometrów. Należy sprawdzać częstotliwość ich wymiany w zaleceniach producenta pojazdu. W silnikach benzynowych z turbodoładowaniem może to być konieczne znacznie częściej, niż w wolnossących.

Co 60 tyś. kilometrów

Rozrząd

Steruje zaworami, odpowiedzialnymi głównie za doprowadzanie mieszanki do cylindrów silnika. Co ciekawe, gdy mówimy o wymianie, nie mamy na myśli dosłownie całego rozrządu, a po prostu jego elementach – paska, napinacza i rolki. Teoretycznie każdy element można wymieniać osobno, ale dla optymalnej pracy zalecamy zrobić to z wszystkimi częściami jednocześnie. Jest to o tyle ważne, że zużyty pasek rozrządu może pęknąć i tym samym spowodować nieodwracalne uszkodzenia silnika.

W nowszych modelach samochodów wymiany dokonuje się zazwyczaj po przejechaniu 100-120 tyś. km. Każdą kolejną warto zaplanować po mniejszym limicie kilometrów. Czasem pasek rozrządu służy też do napędzania pompy wody. W takim wypadku zwykle najlepiej wymienić ją razem z całym układem.

Płyn hamulcowy i chłodniczy

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale hamulce wymagają płynu do prawidłowego działania. Zwiększa on skuteczność hamowania, opóźnia zużycie i korozję przewodów. Warto regularnie kontrolować go przy okazji przeglądów, a także samodzielnie sprawdzać jego poziom za pomocą specjalnego zbiornika pod maską. Wymiana zalecana jest co ok. 2-3 lata i przy serwisowaniu układu hamulcowego.

Płyn chłodniczy służy do utrzymania w silniku optymalnej temperatury. Podobnie jak inne płyny i oleje z biegiem czasu traci swoje właściwości. W zależności od typu powinno się go wymieniać co 2-3 lub co 5 lat.

Olej i filtr oleju w skrzyni automatycznej

Bardzo podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, olej w skrzyni automatycznej smaruje i chłodzi podzespoły, a jego jakość ma wpływ na funkcjonowanie przekładni oraz całego układu. Z upływem czasu będą pojawić się w nim zanieczyszczenia i opiłki metalu (szczególnie, gdy skrzynia ulega wysokim przeciążeniom), obniżające jego wydajność, a także narażające skrzynię na poważne uszkodzenia.

Skrzynia automatyczna jest bardzo drogim elementem składowym samochodu, dlatego nie unikaj jej konserwacji. Pierwsza wymiana oleju powinna następować po ok. 100-120 tyś. kilometrów (wiele zależy też od konkretnego modelu skrzyni i samochodu). Kolejne wymiany zaplanuj po kolejnych 60-80 tyś. km. Niektórzy producenci nie zalecają wymiany oleju, jednak serwisanci zaznaczają, że regularna wymiana zwiększa żywotność układu i obniża ryzyko dużej awarii. Przy okazji wymiany oleju standardową procedurą jest też wymiana filtra oleju skrzyni biegów.

Raz na pięć lat

Akumulator

Akumulator użytkowany w optymalny sposób traci swoją wydajność po ok. 4-5- latach. Kontroluj regularnie jego stan mierząc poziom napięcia, czystość klem oraz stan obudowy.

O rozładowującym się akumulatorze mogą świadczyć słabiej świecące światła mijania, wolniejsze obroty rozrusznika. W nowszych akumulatorach są montowane wskaźniki tzw. magiczne oczka, które informują o stanie akumulatora.

Opony

Podstawowym kryterium optującym za wymianą jest głębokość bieżnika. Według przepisów nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm, jednak producenci i serwisanci zalecają wymianę, gdy jego głębokość zmniejszy się do 2-3 mm w oponach letnich i 4 mm w oponach zimowych. Warto zwracać uwagę na wskaźnik zużycia umieszczany przez większość producentów na oponie.

Innym aspektem jest też wiek opon. Radzimy zapomnieć o korzystaniu ze starszych niż 10 lat. Guma składa się ze specjalnej mieszanki, która zużywa się i traci swoje elastyczne właściwości – twardnieje i zmniejsza swoją przyczepność, także pod wpływem warunków atmosferycznych, gdy samochód nie jest używany.

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!