Wszystko, co musisz wiedzieć o układzie rozrządu

Rozrząd to bez wątpienia najważniejszy układ składowy naszych samochodów, którego zadaniem jest sterowanie elementami mającymi doprowadzić paliwo do cylindra silnika tłokowego, a następnie usunąć z niego spaliny.

To kluczowa funkcja, bez której nasz samochód nie będzie w stanie ruszyć w jakąkolwiek podróż, stąd regularna wymiana rozrządu jest niezbędna w prawidłowym funkcjonowaniu każdego samochodu. Oto co powinieneś wiedzieć na ten temat. 

Rozrząd składa się z wielu podzespołów, wśród których znajdują się zawory, wałek rozrządu oraz przekładnie, znane często jako napęd rozrządu, często mylnie utożsamiany z całym układem. Dawniej rozrząd skonstruowany był z kół zębatych, natomiast dziś zrezygnowano z tego na rzecz paska lub łańcucha, które są bardziej ekonomiczne. 

Zerwanie paska bądź łańcucha rozrządu to usterka, która może narazić nas na niebotyczne koszty. Może do tego dojść po prostu ze starości, jednakże w tym celu producenci zawsze podają “szacunkowy czas żywotności”, a uzależnione jest ot również od układu, a dokładniej stopnia jego skomplikowania oraz jakości poszczególnych elementów. Niektórzy z producentów podają żywotność nawet na poziomie 200 tys km czy 10 lat, jednakże warto brać poprawkę na to, że producenci lubią czasami zbyt optymistycznie podchodzić do trwałości swoich podzespołów. Inaczej wygląda to w przypadku łańcucha rozrządu, który jest dużo bardziej wytrzymały, jednakże inne elementy, takie jak pompa wody, rolki i prowadnice, psują się tak samo jak w przypadku paska.

A co, jeśli nie wymienisz rozrządu na czas? To może drogo kosztować

Odkładanie wymiany w czasie może być opłakane w skutkach. Zerwany pasek może nawet całkowicie zniszczyć silnik. W tych kolizyjnych (stanowiących większość współczesnych samochodów), tłoki uderzają w zawory i jednostka kończy swój byt. W przypadku, gdy dojdzie do zerwania paska, kategorycznie nie można uruchamiać pojazd, robiąc to, na pewno zniszczysz swój silnik. 

Ile może kosztować wymiana rozrządu?

Tutaj nie możemy określić jednoznacznych kwot, choć z całą pewnością będzie stanowiło to ułamek ceny naprawy silnika w przypadku zerwania się takowego. Nie warto również wymieniać sam pasek/łańcuch, dużo lepszą opcją będzie całkowity serwis obejmujący również napinacze oraz pompę wody. 

Jak wygląda przyszłość pod tym  względem? Samochody elektryczne pozbawione są układu rozrządu, więc użytkownicy tych aut nie muszą się martwić już teraz. A co z silnikami spalinowymi? Tutaj zaczynają przeważać układy z łańcuchami zamiast pasków, co bez wątpienia jest konstrukcją dużo trwalszą. 

Jeśli kupujemy samochód używany, bez zweryfikowanej historii serwisowej, pasek rozrządu dobrze jest wymienić właściwie od razu. To element, na którym zdecydowanie nie warto oszczędzać. 

Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!