Zimowe, czy całoroczne?

Czy wymieniać opony na zimę?

Czekacie, aż spadnie śnieg, czy może wymianę opon na zimowe macie już za sobą?

Jednym z momentów, w których powinno się dokonać zmiany ogumienia jest średnia temperatura – jeżeli spadnie i pozostanie poniżej 7°C ❄

Na czym polega różnica między oponami i dlaczego jest to takie ważne? Laik może nie zwróci na to uwagi, ale każdy doświadczony kierowca wie, że opony zimowe wyróżniają się rzeźbą bieżnika, który jest gęsto pokryty lamelami, przebijającymi się przez warstwę śniegu oraz mieszanką gumy. Zimowa mieszanka zapewnia optymalną elastyczność podczas jazdy w niskich temperaturach i odpowiednią przyczepność.

W Polsce nie ma jednak obecnie przepisów, które nakazują zmianę opon na zimowe. Czy warto w takim razie, zamiast wymiany, stosować po prostu opony całoroczne? 

Opony wielosezonowe, nazywane też całorocznymi, są wykonane z mieszanki, która twardnieje szybciej niż ta zastosowana w zimówkach. Z tego powodu trzeba uważać, ponieważ jazda na nich oznacza gorsze hamowanie i prowadzenie w trudnych warunkach pogodowych. Sprawdzą się jednak dobrze w średnich temperaturach i przy niewielkiej ilości śniegu.

Jak pewnie zauważyliście, zimy są coraz cieplejsze i mniej ostre. W przypadku łagodniejszej zimy, opony całoroczne sprawdzą się bardzo dobrze, ponieważ są dostosowane do śniegu, deszczu i suchych nawierzchni. Lamele zapewniają przyczepność na śniegu, a szerokie rowki ograniczają zjawisko aquaplaningu. Wzmocniona warstwa gumowa poprawia osiągi na suchych nawierzchniach.
Trzeba pamiętać, że w ekstremalnie ujemnych temperaturach opona całoroczna może szybciej się zużywać oraz, że nie każdy model wielosezonowy jest dopuszczony do jazdy w warunkach zimowych. 

O tym czy dany model dopuszczony jest do jazdy po śniegu i lodzie informuje symbol trzech szczytów górskich ze śnieżynką lub napis 3PMSF. To oznaczenie gwarantuje, że model przeszedł pozytywnie testy ISO w tej kategorii. Nie każda opona całoroczna może pochwalić się tym symbolem.

Innym popularnym oznaczeniem jest M+S. Informuje on jednak tylko o dostosowaniu ogumienia do jazdy po błocie, w tym też pośniegowym – nie jest to jednak model zimowy!

Wnioski?
Opon wielosezonowych można używać przez cały rok, ponieważ łączą one w sobie najlepsze cechy opon letnich, jak i zimowych. Opony całoroczne mają dłuższą drogę hamowania niż opony letnie na suchych i mokrych nawierzchniach, ale z drugiej strony ich droga hamowania jest krótsza niż w przypadku opon zimowych. Na śniegu jest odwrotnie. Chociaż opony wielosezonowe dobrze hamują na śniegu, nie dorównują pod tym względem oponom zimowym. 

Opublikowano jako Zima
Polub nas!

Informacje o nowych pojazdach, planowanych zakupach i wiele innych!

Zaobserwuj nas!

Fajne okazje, prezentacje i wiele innych!